LOGO

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ZAPRASZAM NA WWW.MOBILEK.GO.PL » ABS, ESD, TCS I ESP I INNE

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

ABS, ESD, TCS i ESP i inne

co to jest i z czym to się je !!
  
Amber_Uniden
13.03.2008 15:46:54
poziom 3



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Zwoleń

Posty: 178 #78063
Od: 2008-2-27
Opis skrótów używanych w samochodach marki SEAT

ABS - hamulcowy układ przeciwpoślizgowy. Steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, działającego na tłoczki hamulcowe, aby koła nie uległy zablokowaniu nawet w przypadku gwałtownego użycia hamulców. ABS został zaprojektowany tak, że utrzymuje poślizg w najkorzystniejszym zakresie skuteczności hamowania (współczynnik poślizgu utrzymywany jest w zakresie od 10 do 30%). Na nawierzchniach wyboistych, żwirowych lub pokrytych śniegiem, działanie ABS może spowodować wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu w stosunku do drogi zatrzymania pojazdu nie wyposażonego w ten układ. Działanie ABS - nie skraca drogi hamowania, a w wielu przypadkach ją wydłuża.
ABS działa poprzez pomiar szybkości obrotowych poszczególnych kół podczas hamowania
i redukcji nadmiaru ciśnienia w układzie hamulcowym dla koła, którego prędkość obrotowa szybko zmalała (zablokowało się) w stosunku do innych kół.
Mimo, iż ABS pozwala na kierowalność pojazdu nigdy przy jego pomocy nie dokonacie skrętu o 90 ° na śliskiej nawierzchni.
Działanie ABSu jest wyczuwalne poprzez pulsowanie pedału hamulca
Nie można odłączyć ABSu bez uprzedniej ingerencji w układ elektyczny samochodu.


EBV - korektor przód tył siły hamowania. Układ ten występuje standardowo w samochodach SEAT z systemem ABS. Do realizacji funkcji EBV zostały wykorzystane możliwości systemu ABS.

ESBS - jest to funkcja systemu ABS której zadaniem jest stabilizacja toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu z jednoczesnym hamowaniem. Samochód nie zacieśnia zakrętu ani nie ma tendencji do wynoszenia na zewnątrz zakrętu.

EDS - jest to układ który umożliwia bardziej efektywne ruszanie samochodem na śliskich nawierzchniach. Jeżeli jedno z kół napędzanych porusza się z większą prędkością obrotową, to system EDS zaczyna hamować to koło klockami hamulcowymi, jednocześnie większy moment obrotowy zaczyna być przenoszony na drugie koło napędowe. Dzięki temu układowi większy moment obrotowy przenoszony jest na koło które posiada lepszą przyczepność do podłoża. System działa do prędkości 30 km/h. Działanie EDSu sygnalizowane jest przez popularnie już nazwane na forum słyszalne "chrupanie". Jest przydatny przy ruszaniu w miejscach gdy jedno z kół ma znacząco gorszą przyczepność w stosunku do drugiego.
EDSu nie można wyłączyć


ESP - układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Układ zaczyna korygować tor jazdy przez przyhamowywanie odpowiednich kół jeżeli samochód zaczyna zacieśniać zakręt lub jest wynoszony na zewnątrz zakrętu i jednocześnie kierowca nie naciska na pedał hamulca. Działanie ESP - na bardzo śliskich nawierzchniach może być "głupszy" od wprawnego kierowcy.
Działanie ESP także sygnalizowane jest migającą żółtą kontrolką na desce rozdzielczej oraz słyszalnym "chrupaniem" z poszczególnych kół.
System ESP nie zmieni praw fizyki i w przypadku zadziałania za dużej siły odśrodkowej wynikającej ze zbyt szybkiego przejazdu w ostrym zakręcie, gdy przekroczony zostanie margines bezpieczeństwa nawet elektroniczny pomocnik nic nie pomoże.
ESP wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym jednoczęśnie wyłączony zostanie TCS.

Posiadanie systemu każdego z systemów elektronicznych łącznie z ESP nie zwalnia nas z myślenia i przewidywania sytuacji drogowych.


TCS - jest to układ zapobiegający zerwaniu przyczepności kół napędowych podczas przyspieszania. Realizowane jest to przez wyrównywanie momentu obrotowego na osiach napędowych, podobnie jaw w systemie EDS, oraz przez zmniejszenie momentu napędowego silnika. Działanie TCSu sygnalizowane jest żółtą kontrolką (trójkąt z wykrzyknikiem) migającą na desce rozdzielczej. TCS współpracuje z EDS, a powyżej 30km/h jest to jedyny stystem poprawiający trakcję samochodu.
TCS redukuje moment obrotowy poprzez gwałtowne ujęcie gazu (tak w uproszczeniu).
Negatywnym zjawiskiem TCSu jest sytuacja, gdy w momencie bardzo szybkiego przyśpieszania na śliskiej nawierzchni system ten chwilowo przymuli samochód tak znacznie, że tracimy niemal całą moc (opis w uproszczeniu).
Używając TCS uważać należy podczas wyprzedzania na śliskiej nawierzchni, system ten może w nieprzewidziany sposób wydłużyć czas przebywania na przeciwnym pasie w sytuacji, w której chcemy manewr wyprzedzania wykonać szybko, a pod kołami przyczepność jest kiepska.
Podczas zabaw z tzw. ręcznym system ten może bardzo przeszkadzać i prowadzić w skrajnych przypadkach do uszkodzenia (blacharskiego) samochodu gdyż zgodnie ze znaną nam wszystkim zasadą w momencie wprowadzenia tyłu samochodu w poślizg kontrolowany oprócz kontry kierownicą należy dodać gazu aby samochód mógł wyprowadzić się sam z poślizgu w przypadku bardzo śliskiej nawierzchni oprócz kontry kierownicą przy zadziałaniu TCSu być może nie będziemy mogli dokonać przyśpieszenia i dla mniej wprawionych w tych zabawach może się to skończyć obrotem wokół własnej osi.
TCS - wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym (obok hamulca ręcznego).


CAN-Bus - jest to system wewnętrznej komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu. Od kilku ostatnich lat wzrasta liczba podzespołów elektronicznych instalowanych w samochodach. Z jednej strony wynika to z oczekiwań klientów dotyczących lepszego komfortu i większego bezpieczeństwa, z drugiej jednak strony z zaostrzonych norm dotyczących czystości środowiska naturalnego. Obecnie ten system zastosowany jest w samochodzie Toledo i dotyczy zarówno układu komfortu jak i napędowo-jezdnego. Polega on na szybkiej wymianie dużych ilości informacji przy użyciu dwu przewodowej szyny komunikacyjnej.

CCS lub GRA - inaczej Tempomat. System utrzymywania zaprogramowanej przez kierowcę prędkości.

EPC - układ elektronicznego sterowania położeniem przepustnicy (tylko silniki benzynowe). Silnik z tym systemem nie posiada linki gazu.

MSR - układ zapobiegający blokowaniu kół napędzanych podczas hamowania silnikiem.

Xenon - źródłem światła w tego typu lampach jest palący się łuk elektryczny pomiędzy dwoma elektrodami. Zaletą tego typu lamp jest dużo większy strumień świetlny przy zużywanej mniejszej mocy.

Haldex - Wielotarczowe sprzęgło mechaniczne, włączane hydraulicznie i sterowane elektronicznie. Stosowane jest w samochodach SEAT z napędem na cztery koła i służy do przeniesienia napędu na tylna oś.

Airbag - poduszka powietrzna otwierająca się automatycznie w razie wypadku i chroniąca przed jego konsekwencjami. Istnieją różne rodzaje poduszek powietrznych (czołowe, boczne, dla pasażerów). Po pasach bezpieczeństwa jest jednym z ważniejszych wynalazków poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

BA - Brake Assist - układ wspomagania hamowania awaryjnego. W razie niebezpieczeństwa, układ rozpoznaje gwałtowne naciśniecie pedału hamulca jako hamowanie awaryjne i w razie konieczności steruje siłą hamowania tak, aby zapewnić w pełni bezpieczne zatrzymanie samochodu.

Climatronic - automatyczna klimatyzacja. System utrzymuje zadaną temperaturę mieszając zimne powietrze z parownika lub z zewnątrz pojazdu z ciepłym powietrzem z nagrzewnicy. Sterowanie odbywa się w sposób automatyczny lub półautomatyczny.

Czujnik deszczu - w przypadku deszczu automatycznie uaktywnia wycieraczkę, regulując częstotliwość jej ruchów w zależności od intensywności opadów.

EBD - Electronic Brake Force Distribution - elektroniczny rozdział sil hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ EBD automatycznie reguluje sile hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół. Znacząco skraca drogę hamowania przy utrzymaniu stabilności, nawet w razie gwałtownego hamowania lub hamowania na zakręcie.

Katalizator (konwertor) - urządzenie ograniczające wydzielanie się do środowiska szkodliwych spalin z silnika samochodu. Instaluje się go bezpośrednio za silnikiem, w rurze wydechowej, a korzystne reakcje chemiczne zachodzą w obecności platyny (jako katalizatora) zmniejszają zawartość szkodliwych substancji w spalinach . Współczesne katalizatory usuwają nawet 90 % szkodliwych substancji ze spalin.

Klimatyzacja - system schładzania powietrza w samochodzie, pomagający w utrzymaniu wybranej przez nas temperatury. Składa się ze sprężarki, parownika, skraplacza, przewodów i zaworów regulacyjnych. Może być ręczna, automatyczna lub półautomatyczna.

DSR - system wspomagający utrzymanie właściwego toru jazdy w krytycznych sytuacjach

HBA - asystent nagłego hamowania

BSW - system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych

Iso-Fix - standardowy system montażu fotelików dziecięcych

EPS - wspomaganie elektromechaniczne ze sterowaniem elektronicznym

System "Tire Fit" - zestaw do naprawy uszkodzonej (przebitej) opony

_________________
Uniden 510 XL + Lemm mobil: []Seat Toledo 1,9 TDI AGR 90 PS + Chip mod + nowe wtryski na 142 PS 300 Nm v-max 210 km/h []Seat Leon Top Sport® 150 PS 320 Nm v-max 240 km/h - standard []Fiat Cinquecento 700 Biała Śmierć - 32 PS + nowy gaźnik:D v-max 135 km/h GG-7147919 e-mail - amber25@op.pl www.leonclub.pl

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ZAPRASZAM NA WWW.MOBILEK.GO.PL » ABS, ESD, TCS I ESP I INNE

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!


wyświetlaj tu swoją reklamę za darmo oraz promuj się w katalogu

TestHub.pl - opinie, testy, oceny