LOGO

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » SCANIA » HISTORIA SCANII

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Historia Scanii

  
Golda15
01.03.2008 13:45:50
poziom 4



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Zwoleń

Posty: 304 #69536
Od: 2008-2-27
Scania Nazwa firmy pochodzi od krainy Skåne w Szwecji.Główna siedziba znajduje się w Södertälje.Pierwsze, ciężarówki produkowane przez Scanię nie miały zupełnie żadnej kabiny. Kierowca siedział na drewnianym siedzeniu - ławce i był całkowicie odsłonięty,oraz podatny na warunki pogodowe.
Drogi w tych latach to oczywiście wyboiste szutrówki , które nie grzeszyły dobrym utwardzeniem o ile w ogóle były przejezdne.Wyobraźcie sobie dzień pracy kierowcy w takich warunkach, od wczesnego rana do późnego wieczora, gdzie kierowca średnio pracował, aż 3800 godzin w roku, w porównaniu do średniej z dzisiaj - 1700 godzin rocznie.Ci "drajwerzy",byli prawdziwymi twardzielami z górnej półki.


ObrazekW tych wczesnych latach, nie było jeszcze żadnych przepisów odnośnie regulacji bezpieczeństwa,na drogach nie mowiąc o regulacjach odośnie jakichkolwiek norm które powinny spełniac pojazdy, nie mniej jednak wymagane było pozwolenie na prowadzenie pojazdów w przewozach zarobkowych.



Ciekawostka- pierwsza ciężarówka Vagnfabriken „pędziła” aż 12 km / h.

Dzisiejsze Scanie to "towar" z najwyższej półki, jeżeli nie najlepszy.
Dzięki zupełnej niezależności w tym przypadku n ie jesteśmy bezstronni i twierdzimy , że tylko dwie marki zasługują na miano prawdziwej ciężarówki - VOLVO no i oczywiście SCANIA , a potem długo nic i cała reszta. Dlaczego? Doświadczenie i czas spędzony za kółkiem wielu ciągników doprowadził nas do tego wniosku...
Ale nie o tym teraz....
Scania posiada 4 typy Kabin( Kabiny Sypialne, Kabiny Dzienne, Kabiny Krótkie i Kabiny Załogowe) Kabiny sypialne - Topline .Kabina- Hotel, Biuro jest to najbardziej komfortowa i najlepiej wyposażona kabina w ofercie szwedzkiego koncernu. W tej kabinie kierowca może przyrządzić sobie posiłek, obejrzeć film , rozłożyć przenośne urządzenia biurowe i zaplanować trasę przejazdu.

Największa Kabina scanii to seria Longline. Niestety, niezbyt popularna w Europie, ze względu na długość całego zestawu po sprzężeniu - podczepia się tylko krótki "ogon" np. beczka lub kontener. Swego czasu widziałem w Niemczech zestaw scania longline + wywrotka i powiem Wam ,żę wyglądało to co najmniej groteskowo.

Modele Scanii:


* Seria R

* Seria L

* Seria P

* Seria T - już nie produkowany

* Seria M


My zajmiemy się Scanią serii"R"
Obrazek

Premiera Scanii R odbyła się wiosną 2004 r. Nowy pojazd zastąpił, produkowany od 1997 r., model serii 4. Zgodnie z filozofią producenta, aby zmiany wprowadzać małymi krokami, seria R jest kontynuacją poprzedniego modelu wykorzystującą około 60 procent jego podzespołów. Gdy podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze Scanię R okrzyknięto Ciężarówką Roku 2005, członkowie jury byli pod wrażeniem nowego wzornictwa kabiny i komfortu prowadzenia pojazdu. Wzięto też pod uwagę nowoczesne rozwiązania układu napędowego, układów elektronicznych i zawieszenia.

Jak już wspomnieliśmy, Scania R jest kontynuacją serii „czwórek”. Dlatego wygląd zewnętrzny pojazdu nie został poddany radykalnym zmianom. Pozostały wloty powietrza, ciągnące się na całej wysokości od zderzaka po dolną krawędź przedniej szyby. Atrapa ta ma teraz nieco większe żebra, sprawiające wrażenie bardziej wyrazistych. Nowością natomiast jest kabina sypialna typu H, czyli właśnie taka, jaką miał nasz testowy samochód. Litera „H” oznacza średnią wysokość dachu – Highline. Oprócz tej kabiny, w ofercie Scanii znajdują się jeszcze kabiny: dzienna, sypialna niska, kabina z dachem o normalnej wysokości oraz kabina sypialna z wysokim dachem – Topline.

Obrazek







wnętrze
Znaczna odległość podłogi kabiny od ziemi nie stanowi problemu, aby szybko zająć miejsce za kierownicą. Pokonujemy trzy aluminiowe stopnie i wygodnie zasiadamy w fotelu kierowcy. Kto zna Scanię, na pewno nie będzie narzekał na jakość materiałów wykończeniowych, czytelność wskaźników i rozmieszczenie przyrządów pokładowych. Pomimo że pojazd wyposażono w wiele urządzeń, poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, przyciski do ich włączania mają logiczne oznaczenia. Na pewno każdy nowy użytkownik bez trudu będzie mógł rozpoznać ich przeznaczenie. Część przycisków do sterowania, np. radiem, tempomatem lub komputerem pokładowym, znajduje się w kierownicy. Jest to wygodny sposób sterowania, choć wyszukanie przycisku tempomatu, który znajduje się w dolnej części kierownicy, wymaga przyzwyczajenia.

Charakterystyczna dla serii R jest prawie płaska podłoga. Niski tunel silnika umożliwia kierowcy (w wersji Highline) łatwe poruszanie się po wnętrzu kabiny, jej wysokość wewnętrzna wynosi 1910 mm. W podwyższeniu dachu, nad przednią szybą, znajdują się schowki, które ze względu na swoją wielkość mogą pomieścić tylko małe przedmioty. Wersja z kabiną Topline oferuje pod tym względem dużo większe możliwości zagospodarowania bagażu.

Zważywszy na fakt, że tunel silnika praktycznie nie istnieje, pod dolną leżanką znajduje się obszerny schowek lub miejsce na zamontowanie lodówki.

We wnętrzu znajdują się dwa pełnowymiarowe łóżka, które można odgrodzić od pozostałej części kabiny nieprzezroczystą kotarą. Osoba wypoczywająca na górnej leżance jest zabezpieczona przed wypadnięciem siatką i pasami. Oczywiście, zarówno na górze, jak i na dole, na elastycznych ramionach znajdują się lampki nocne, które można ustawić w dowolnej pozycji. Dodatkowo na tylnej ścianie kabiny zamocowana jest przenośna konsola, umożliwiająca sterowanie z łóżka radioodtwarzaczem, ogrzewaniem postojowym i budzikiem.


Technologia

We wrześniu 2004 r. Scania przedstawiła serię nowych silników Euro 4. Nieco inne niż u konkurentów jest podejście szwedzkiego koncernu do idei czystych spalin. Normę Euro 4, Scanie spełniają bez żadnych dodatków. Koncepcję obniżenia emisji toksyn Scania oparła na technologii recyrkulacji spalin (exhaust gas recirculation). Technologia Scania EGR umożliwia w prosty sposób przejście od Euro 3 do Euro 4, bez konieczności wprowadzania dużych zmian i nakładów inwestycyjnych. Ponieważ EGR nie wymaga stosowania żadnych dodatków, obsługa pojazdu jest łatwa i nie dochodzą do niej dodatkowe koszty związane z eksploatacją. Co ważne, silnik od razu po uruchomieniu wydala czyste spaliny.






W technologii opracowanej przez Scanię część spalin (ok. 18%) jest schładzana i doprowadzana z powrotem do komory spalania. Niskie zużycie paliwa, duża moc silnika oraz ograniczenie trujących gazów w spalinach jest wynikiem zastosowania nowoczesnego układu zasilania – Scania HPI (high pressure injection). W wyniku stałych regulacji rozrządu zapewnia on precyzyjne dawkowanie paliwa, bez niekorzystnego ograniczania możliwości szybkiego wytwarzania momentu obrotowego. Pompowtryskiwacze Scania HPI pod wieloma względami przypominają tradycyjną konstrukcję wtryskiwaczy mechanicznych. Paliwo jest wtłaczane pod wysokim ciśnieniem do komory spalania za pomocą mechanicznego tłoczka, napędzanego przez wałek rozrządu silnika. Jednak innowacyjnym rozwiązaniem konstrukcji wtryskiwacza jest funkcja Time Pressure Metering, która umożliwia sterowanie rozrządem poprzez indywidualne zasilanie wtryskiwacza paliwem.

Największe silniki marki ciężarówki Scanii to 16-litrowe V8620 Euro 4


Od 2003 r, Scanie wyposaża sie w 12-biegową skrzynię GRSO900 z funkcją Opticruise. Działanie poszczególnych funkcji silnika, skrzyni biegów, retardera (w opcji), hamulców i zawieszenia jest kontrolowane elektronicznie. Opticruise umożliwia automatyczną zmianę przełożeń w mechanicznej skrzyni biegów. Gdy trzeba zmienić bieg, jednostka sterująca włącza zawory elektromagnetyczne, które wpuszczają sprężone powietrze do siłowników pneumatycznych, a te włączają żądany bieg. Na dźwigni do sterowania skrzynią biegów wybieramy pozycję automatyczną i położenie „D”, czyli jazdę ekonomiczną zalecaną w normalnych warunkach drogowych. Najpierw jednak trzeba wcisnąć sprzęgło. Jest ono zachowane, ale używa się go jedynie przy rozpoczynaniu jazdy, zatrzymaniu pojazdu lub podczas wykonywania manewrów. Przed dokonaniem zmiany przełożenia na niższe lub wyższe, system Opticruise perfekcyjnie dostosowuje obroty silnika i skrzyni biegów. Zmiana biegów jest płynna i szybka, co ogranicza zużycie paliwa i chroni układ napędowy.

Na trasie warto skorzystać z tempomatu, który utrzymuje odpowiednią prędkość jazdy niezależnie od nachylenia drogi i optymalizuje spalanie.

W trybie ręcznej zmiany biegów sami dokonujecie wyboru biegu i momentu jego zmiany . Opticruise decyduje tylko, czy możliwa jest zmiana biegów bez użycia sprzęgła przez kierowcę. W takim przypadku zmiana biegów następuje natychmiast po przesunięciu dźwigni w dół lub do góry. W przeciwnym razie na wyświetlaczu pojawia się komunikat i , aby zmienić bieg, musicie wcisnąć pedał sprzęgła. Dla zwiększenia bezpieczeństwa większość nowych ciężarówek jest wyposażana w wiele układów wspomagających pracę kierowcy.

Scanię R wyposażono w układ kontroli trakcji (zapobiegający ślizganiu się kół podczas ruszania) oraz ABS. Układy te są zintegrowane z systemem EBS, który elektronicznie steruje procesem hamowania. W odróżnieniu od ABS (reagującego tylko wtedy, gdy koła zostają zablokowane), EBS powoduje szybsze włączenie hamulców i powoduje rozkład siły hamowania odpowiednio na wszystkie koła. W sytuacjach ekstremalnych siła hamowania jest tak rozłożona na kołach, aby utrzymać jak najlepszą stabilizację pojazdu. Samochody z EBS są wyposażone w hamulce tarczowe na wszystkie koła. Dodatkowo pojazd ma hamulec wydechowy, który włącza się przyciskiem w podłodze – działa on na koła osi napędowej. Na koniec warto wspomnieć o wysokim komforcie podróżowania, jaki z pewnością zauważy każdy kierowca R. Niezależnie od prędkości jazdy i warunków pogodowych, w kabinie jest naprawdę cicho. Poziom hałasu we wnętrzu (przy prędkości 85 km/h na płaskiej drodze) wynosi 63,0 dB.

Obrazek











Za kilka lat być może takie własnie scanie będą pomykały po naszych drogach ...i powiem Wam że wygląda to całkiem , całkiem...


źródło: www.truckdriver.ovh.org / Scania
_________________
NOrdic

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » SCANIA » HISTORIA SCANII

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!


wyświetlaj tu swoją reklamę za darmo oraz promuj się w katalogu

TestHub.pl - opinie, testy, oceny